Make-over & make-up

House of Orange.

Menig buurtbewoner hield zijn hart vast, toen in 2014 het bericht kwam dat voormalige Bethaniënklooster aan de Barndesteeeg te koop werd gezet. Wat zou het lot worden van de prachtige zaal in de voormalige refter, waar ooit menige buurtbijeenkomst plaatsvond? En van de crypte? En van de rest van dit historische pand?

Sinds kort zijn in het complex tien woningen gerealiseerd waar eerst studentenhuisvesting was. De eeuwenoude keldergewelven zijn omgetoverd tot sfeervolle kantoorruimte. En de zaal-met-bar heeft een nieuwe huurder gevonden: House of Orange.
Dit haar-, make-up- en stylingagentschap staat internationaal hoog aangeschreven.

Tijdens de lancering van het fraaie boek Het Bethaniënblok in Amsterdam, van Simon van Blokland en Frans Duivis, stappen we het pand voor het eerst weer als gast binnen.
We worden verwelkomd door Erik van Dillen, manager van House of Orange. Voor de boekpresentatie heeft hij de bovenzaal ter beschikking gesteld. Er worden hier opvallend goede wijnen geschonken, zo merken we.
‘Ja’, lacht Van Dilllen. ‘Wat leuk om te horen! Die wijn hebben we betrokken via een vriendin. Haar ouders drijven een wijnhuis. Hun wijn is door hen naar haar vernoemd: Fleur de l’Amaurigue.’
House of Orange is in 1995 opgericht door de toonaangevende haar- en make-up-artiest John Kattenberg. Zijn visagie is al jaren beeldbepalend voor modefoto’s die onder andere zijn verschenen in de toonaangevende modebladen Vogue, Marie Claire, Elegance, Esquire, Cosmopolitan en Elle.
Ook werkte hij mee aan tal van fashionshows en reclamecampagnes, van Levi’s tot Longines Watches, Remy Martin en Mercedes Benz.

Werkvloer delen
‘Ik heb me laten vertellen dat dit de oudste intacte gewelven van Amsterdam zijn’, zegt Van Dillen.
‘We zaten eerst in een vijf verdiepingen tellend pakhuis aan de Herengracht. Iedere discipline had daar een aparte etage. Rond 2012 werd dat echt te klein. We kregen behoefte aan een eigen studioruimte. En het leek ons inspirerend om met de verschillende disciplines één werkvloer te delen.
We waren al jaren op zoek, maar er diende zich niets aan. Totdat we in 2015 in contact kwamen met iemand die ons meenam naar het Bethaniënklooster. We hoefden meteen niet meer verder te kijken. Dit was het.’
De medewerkers genieten van de authentieke, rustgevende sfeer. Vanuit het middeleeuwse klooster ontwikkelt zich nu nieuwe bedrijvigheid. Er zijn projecten, veelal internationaal, op het gebied van beauty, mode en fotografie.
De zaal is veranderd in een grote studio. De schilderijen zijn van de muur gehaald, de wanden zijn strak wit. De studio is ook te huur voor photo shoots, modepresentaties en stylingactiviteiten.
Tijdens de spectaculaire opnames van de speelfilm The Hitman’s Bodyguard, waarvan menig buurtbewoner zich nog de schietpartijen en speedboten herinnert, gebruikte de crew deze studio als visagie- en kleedruimte.

Make-upschool
Langs de wanden liggen talloze glossy modetijdschriften waar House of Orange voor werkt. Het agentschap werd opgericht door John Kattenberg omdat hij talenten op het gebied van haar, make-up, mode en interieurstyling wilde combineren. Tot dan toe waren die disciplines vaak ondergebracht bij modellenbureaus.
House of Orange geniet een internationale reputatie wat betreft het introduceren van nieuwe stijlen. Naast stylisten en haar- en make-upartiesten zijn er intussen ook fotografen aan het agentschap verbonden. Het is een succesvolle combinatie van individueel creatief talent en een uitgebreid communicatieteam.
Stijlen van make-up en mode zijn overigens onderhevig aan verandering en aan de tijdgeest, maar ook aan bewegingen geïnspireerd op vroeger tijden. Oprichter John Kattenberg realiseerde zich begin jaren negentig, tijdens een modeweek in Parijs, dat ook make-upstijlen zich herhalen. De vicieuze cirkel van de retro gaf hem het gevoel dat ook hij zichzelf ging herhalen.
‘Dat vond hij verschrikkelijk’, vertelt Van Dillen. ‘Hij is een man die houdt van experimenten en vernieuwingen. Daarom besloot hij in 1997 zelf een make-upschool te beginnen. De House of Orange Make-Up School werd razend populair. De opleiding biedt twee keer per jaar een cursus van zestien weken aan en is volgeboekt tot 2019.’

Orange Babies
Behalve House of Orange is in het Bethaniënklooster ook de stichting ‘Orange Babies’ gevestigd.
Deze stichting is in 1999 opgericht door Baba Sylla, de partner van Kattenberg, samen met creative director Stef Bakker en Kattenberg zelf, en stelt zich ten doel om in Afrika moeders met aids en hun baby’s te helpen. Dit biedt de mogelijkheid om iets te doen voor de kwetsbaarste mensen op het continent waar Sylla vandaan komt.
Orange Babies zamelt geld in voor projecten die tastbare hulp bieden en probeert mensen in het rijke Westen bewuster te maken van de wereldwijde aidsproblematiek.
Vanzelfsprekend wordt hiervoor het wijdvertakte netwerk ingezet van invloedrijke mensen in de wereld van mode, muziek, kunst en sport. Het ‘Orange Babies Ball’ is bijvoorbeeld al tien jaar lang de meest fashionable fondsenwervingsavond van Nederland. Begin november werd op het jaarlijkse Gala 360.000 euro opgehaald.

House of Orange wil naast zijn eigen bedrijvigheid ook activiteiten organiseren en ‘hosten’ die openheid uitstralen naar de buurt. Het is mooi om styling en mode een relatie te laten leggen met de buurt, zoals de lancering van een modetijdschrift of een boekpresentatie. De presentatie van Het Bethaniënblok in Amsterdam was natuurlijk een schot in de roos. En er zijn plannen om in december een kerstmarkt in het Bethaniënklooster te houden.
Tot slot vertellen we Van Dillen over een nonnengezang. Een buurtgenote hoort dit met enige regelmaat soms diep in de nacht in haar huis, dat deel uitmaakt van het Bethaniënkloostercomplex.
In plaats van ongelovig te kijken, glimlacht Van Dillen. Na een korte aarzeling vertelt dat hij al een paar keer, na een photo shoot in de voormalige refter, gehoord heeft dat de aanwezigen het idee hadden dat er van bovenaf werd meegekeken … terwijl er niemand was te zien.
Niet griezelig, maar wel opmerkelijk. Laten we het maar houden op de authentieke charme van een bijzonder gebouw.

 

Geen reactie

Laat een bericht achter

E-mailadressen worden niet gepubliceerd.

VOLG ONS OP