Het winkelpubliek blijft weg

De omzet van de detailhandel zit sinds eind 2014 weer in de lift. De supermarkten voeren de omzetstijging aan bij de foodwinkels, maar fysieke winkels die ook online verkopen groeien het hardst, aldus recente CBS-cijfers. Hoe staat het met de winkels op de Wallen, waar het winkellandschap door miljoenen toeristen en dagjesmensen de afgelopen jaren sterk is veranderd?

Nelleke van de Streek werkt sinds 1989 in natuurstoffenwinkel Capsicum aan het begin van de Oude Hoogstraat, waarvan ze sinds 2009 eigenaresse is. Ze roemt de diversiteit op de Wallen en het ruige karakter van de rosse buurt, ‘maar wat betreft winkels is de diversiteit ver te zoeken’.

Toeristenwinkels
In de Hoogstraten en Damstraat verdwenen de afgelopen jaren vier coffeeshops, een gokhal en een geldwisselkantoor. Van de veertien zaken als souvenir- en seedshops zijn er nog dertien over, berekende de Rekenkamer Amsterdam. In de afgelopen negen jaar kwamen er echter vijftien ‘toeristenwinkels’ en fastfoodzaken bij. Van de Streek: ’Het barst hier van de macarons, wafels en kaas. Wat dat betreft is de stop van de gemeente te laat.’
Het stedelijke bestuur kwam in oktober met een maatregel om de aanwas van specifiek op toeristen gerichte winkels een halt toe te roepen. Per direct. Deze uitbreiding van het bestemmingsplan volgde op de al eerder geldende maatregelen zoals de uitbreiding van de keerklepregeling, waarbij zich in panden van voorheen minisupers en souvenirwinkels geen zaken van dezelfde soort mogen vestigen.
‘We zochten naar uitbreiding van de al bestaande maatregelen. Natuurlijk duurt het even voordat dit ook naar buiten toe zichtbaar is, maar er wordt zeker aan gewerkt’, vertelt dagelijks stadsdeelbestuurder Roeland Rengelink. Zo is het merendeel van de zes ijs- en wafelwinkels die een dwangsom kregen opgelegd en nu in het gemeentelijke handhavingstraject zitten, gevestigd in de Damstraat.
Daarnaast werkt de gemeente met ondernemers, vastgoedeigenaren, bewoners in het Wallengebied en diverse organisaties zoals het MKB Amsterdam aan een positievere invulling van de straten en is er een convenant op komst.

Casino wit
Maar natuurlijk is ook het winkelend publiek veranderd. Het aantal inwoners op de Burgwallen-Oude Zijde daalde tot zo’n 4250 in 2017. Het aantal bezoekers die jaarlijks Amsterdam aandoen, is gestegen tot grofweg 18 miljoen. Een substantieel deel daarvan bezoekt de Wallen, die vooral in het weekend dichtslibben met toeristen, gezinnen en feestvierende groepen uit binnen- en buitenland.
Enkele barmedewerkers en bewoners in horecagelegenheden in de buurt stellen: zowel binnen- als buitenlandse buurtbezoekers komen hier vooral om te zuipen en voor drugs. ‘Vooral op zaterdag ligt het toilet vol zilverpapiertjes. En dan mag je je afvragen of er echte dope in zat’, zegt een horecamedewerker.
Over de winkels in de buurt zijn ze in het algemeen niet te spreken: vooral ‘toeristenshit’. Wel kopen ze bij door hen geliefde speciaalzaken als het smidje (Houthandel Schmidt) en kruidenier Jacob Hooy. Sommigen gaan nog wel naar de slager, vishandel of de markt, maar voor brood en de meeste boodschappen is het vaak toch de supermarkt. ‘Ik haal alles bij de supermarkt. Fatsoenlijk brood zoals een ouderwets Casino wit is in deze buurt sowieso niet meer te krijgen’, zegt een buurtbewoner.

Webshop
‘Winkelen zoals vroeger is niet meer’, zegt ook Van de Streek. ‘Bezorgbusjes rijden ook in deze buurt af en aan met bestellingen en ik merk dat Amsterdammers hier wegblijven. Ze vinden het hier vaak te druk. En dan raken ze geïrriteerd’, aldus Van de Streek.
Zij ergert zich – net als veel bewoners – vooral aan het grenzeloze gedrag van bezoekers, die op straat gillen, schreeuwen, poepen, plassen en van alles uit hun handen laten vallen. ‘Desondanks is de buurt de afgelopen decennia enorm verbeterd en doen de schoonmakers hun best.’
Maar qua klanten blijft het een uitdaging. ‘Ik moet het vooral van Amsterdammers hebben, al krijg ik ook toeristen binnen’, vertelt Van de Streek, die ook via haar webshop verkoopt. ‘De detailhandel is gewoon veranderd.’
Dat beamen meer winkeliers, zoals Huib Vet van de gelijknamige slagerij op de Zeedijk: ‘Ik heb naast vaste klanten ook steeds meer toeristen die een broodje komen halen.’
En Erwin de Groot van parfumerie Marjo, met zowel een zaak op de Damstraat als op de Zeedijk en al tien jaar een webshop: ‘Ik heb tevreden klanten en die komen terug. We kunnen klagen, maar we moeten het met elkaar doen. Kijk, als je het kunt verdienen kun je het verdienen, of dat nu met wafels is of iets anders. De retail verandert snel en vooral ketens blijven over.’
Waar hij met een knipoog aan toevoegt: ‘Parfumerie is onze passie. Maar als ik een niet-lopende zaak had, zou ik misschien ook wafels of zoiets gaan verkopen.’

Geen reactie

Laat een bericht achter

E-mailadressen worden niet gepubliceerd.

VOLG ONS OP