Hoe oer-Hollands zijn Dirk en Appie nog?

Wat maakt een toeristenwinkel een toeristenwinkel? In elk geval niet dat er veel toeristen inkopen komen doen. Zelfs al is de klandizie 90% buitenlands, dan nog hoeft het geen toeristenwinkel te zijn.
De gemeente kijkt naar zaken als uitstalling, voertaal, assortiment en reclame-uitingen. Een kaaswinkel met alleen dure voorverpakte Hollandse kaas? Dat wijst al snel op een toeristische winkel.

Dagelijkse boodschap
Nee, dan Wout Arxhoek op het Rokin. Daar wordt de kaas vers van het mes gesneden en beperkt zich het assortiment niet tot Gouda of Old Amsterdam, maar is er een ruime keuze aan kaas uit alle windstreken.
De buurtbewoners in het Wallengebied, zo’n 4000 mensen, worden overigens relatief goed bediend als het gaat om de dagelijkse boodschappen.
Het gaat onder meer om de kaaswinkels Wout Arxhoek – helaas verhuisd naar buiten dit gebied – en Vincent; de bakkers Brood en De Bakkerswinkel; een slager, twee vishandels, een groenteboer; een Albert Heijn en een Dirk van den Broek; diverse Aziatische supermarkten; én een wekelijkse warenmarkt.
De Albert Heijn en de Dirk van den Broek lijken echter steeds meer in toeristenwinkels te veranderen.

Treetjes bier
De Dirk die een paar jaar geleden in de Warmoesstraat werd geopend en met veel bombarie als echte buurtvoorziening werd aangekondigd, bleek een kat in de zak. Het assortiment is beperkt. Aan de zo populaire weekaanbiedingen doet deze vestiging evenmin, naar eigen zeggen vanwege ruimtegebrek. Je betaalt in deze Dirk dus soms meer voor een product dan in de gewone Dirk van den Broek.
De Albert Heijn op de Nieuwmarkt, al zo lang geworteld in de buurt, lijkt ook steeds minder op te hebben met haar dagelijkse klanten. Voor de lowbudgettoerist liggen de treetjes Heinekenbier hoog opgestapeld voor het grijpen. Blikjes, die na het leegdrinken hoogstwaarschijnlijk langs de gevels van het Wallengebied belanden.
Voor een fles Spa Blauw betaal je hier meer dan in een gewone Albert Heijn. En het assortiment voor de dagelijkse boodschappen is beperkt; toeristen kopen nu eenmaal geen waspoeder.
Een woordvoerder van Albert Heijn is niet bekend met prijsverschillen, maar erkent wel dat een deel van het assortiment op toeristen is gericht: ‘We kijken altijd lokaal naar behoeften en mogelijkheden. Wij zien dat in de Albert Heijn op de Nieuwmarkt veel toeristen komen. Daar stemmen wij dan deels het assortiment op af, want toeristen zijn nou eenmaal geïnteresseerd in oer-Hollandse producten.’

Geen reactie

Laat een bericht achter

E-mailadressen worden niet gepubliceerd.

VOLG ONS OP