Start-ups mikken op verantwoord toerisme

Booking.com en de gemeente Amsterdam hebben in augustus Europese start-ups uitgedaagd om met oplossingen te komen voor verantwoord stedelijk toerisme. De sterkste teams hebben een beurs en begeleiding gekregen om hun ideeën verder te ontwikkelen tijdens het Booking Cares Lab Amsterdam. Daarnaast mag één start-up met de gemeente samenwerken aan een pilotproject.

‘Het is een vernieuwend initiatief van een grote werkgever in de stad, waar de gemeente vanuit haar lokale aanpak veel kennis aan kan toevoegen. Zo zorgen we dat de geselecteerde initiatieven aansluiten bij de uitdagingen van de stad, zoals hoe de stad schoon te houden, en dat ze dus toegevoegde waarde hebben’, aldus een woordvoerster van wethouder Udo Kock (toerisme).
Het doel van het project is om initiatieven die bijdragen aan een prettige, leefbare en duurzame stad te stimuleren, nu het toerisme alsmaar meer druk op de (binnen)stad legt. Volgens recent onderzoek van het NBTC telde Amsterdam in 2017 circa 21 miljoen bezoekers, inclusief dagjesmensen. Dit aantal zal volgens de raming oplopen naar 32 miljoen in 2030.

Meeprofiteren
De jury selecteerde uit de meer dan honderd aanmeldingen tien teams met innovatieve ideeën voor toerismespreiding, gedragsverandering en inclusieve groei – waarbij iedereen meeprofiteert van het toerisme. Andere criteria waren onder meer de mogelijke impact, de haalbaarheid en de meetbaarheid. De teams werkten samen met een mentor hun plan uit, waarna er vier een beurs wonnen om binnen dertig dagen hun plan leven in te blazen en hun oplossingen voor Amsterdam te implementeren.
Het Britse iGeolise won met zijn Traveltime Platform-idee de grootste beurs van 24.000 euro. Met deze technologie kun je vanaf iedere plek in de stad binnen 0,3 seconde zien hoe je het snelst op maximaal tweeduizend verschillende bestemmingen kunt komen. Daarvoor worden nieuwe apps ontwikkeld. Louisa Bainbridge van iGeolise: ‘We willen toeristen laten zien dat er meer is dan alleen de grachten en het Red Light District.’
Het Griekse Clio Muse won 20.000 euro voor hun audiotours. Het in Amsterdam opgezette Secret City Trails kreeg 19.000 euro voor het idee om met games een stad te ontdekken en het Nederlandse Seavents ontving 18.000 euro voor hun afvalverwerkingsplan.
Half november vond opnieuw een pitch plaats van alle tien de teams voor aanvullende beurzen. De uitslag daarvan was nog niet bekend toen deze krant werd gedrukt.

Alle kosten, planning, beurzen en mentoren worden door Booking.com aangeboden. Dit ooit als start-up begonnen Nederlandse bedrijf heeft verschillende projecten lopen om duurzaam toerisme te stimuleren. Daarvoor is in 2018 in totaal 4 miljoen euro beschikbaar gesteld. De gemeente voorziet het Amsterdamse project van kennis en experts.

Geen reactie

Laat een bericht achter

E-mailadressen worden niet gepubliceerd.

VOLG ONS OP