De fiets als wegwerpartikel

Vooral studenten bewegen zich in de stad steeds massaler voort op Swapfietsen met die bekende blauwe voorband. Je huurt zo’n fiets voor een mooi en zorgeloos bedrag per maand.

Natuurlijk dragen fietsers bij aan de leefbaarheid, een schone lucht en minder verkeer in de stad. Maar de fiets bezorgt ook veel kopzorgen – als wegwerpartikel.
In de binnenstad gaat meer dan tachtig procent van de verplaatsingen te voet. Tegelijkertijd staan de stoepen op de Zeedijk, Geldersekade, rond de Nieuwmarkt en de Prins Hendrikkade vol met geparkeerde fietsen. Al die tweewielers op de stoep staan dus letterlijk in de weg.
Uiteindelijk moeten alle fietsen die hinderlijk de doorgang belemmeren of zelfs langdurig niet zijn gebruikt, door de gemeente terecht worden afgevoerd naar het fietsdepot.
Van die oogst wordt ruim de helft nooit opgehaald, maar verongelijkt mekkeren fietsers wél in koor over ‘fietsdiefstal’ door de gemeente. Want die fiets willen ze altijd en overal vlak bij hun bestemming kunnen stallen.
Zijn ze dan te beroerd om wat meters of minuten te lopen? En zijn al die investeringen in mooie voorzieningen voor fietsparkeerders in en rond de binnenstad dan zinloos geweest?

Het brein van jongeren is doorgaans nog niet zover ontwikkeld dat zij erover nadenken of hun fiets voor anderen misschien in de weg staat. Met name jongeren raken hun fiets soms wel een paar keer per jaar ‘kwijt’ na een avondje stappen of omdat ze ’m achteloos ergens hebben neergezet.
Bij hun licht hedonistische levensstijl past het ook dat hun eigen verantwoordelijkheid vaak met een kaarsje te zoeken is. Het niet langer bezitten, maar huren van bijvoorbeeld de Swapfiets leidt tot meer anonimiteit en minder eigen verantwoordelijkheid nemen. ‘Mijn fiets is niet mijn probleem’.
De Swapfiets wordt zelfs het ultieme wegwerpartikel. Want als je Swapfiets weg is, dan haal je toch gewoon een nieuwe?

Het zou de firma Swapfiets sieren als zij een oplossing zou bedenken die de gebruikers aanspoort tot goed gedrag. Swapfietsen hebben immers al een tag. Zorg dat de handhavers op straat daarmee kunnen werken.
Of doe het net zoals scooterverhuurder Felyx en stepjesverhuurder Lime: zorg dat jouw verhuurde vehikels niet kunnen parkeren waar dat niet mag of niet past. Daarmee blijven de stoepen vrij.
Met deze techniek, geofencing genaamd, zou Swapfiets de gebruikers een appje kunnen sturen vóórdat de gemeente hun fietsen afvoert naar het fietsdepot.
Die informatie moet voor Swapfiets waardevol zijn. Zo haal je de ‘domme blauwtjes’ eruit die wel heel vaak zeggen hun fiets ‘kwijt te zijn’. Ook helpt die informatie de gemeente om op de juiste plekken en op de juiste tijden genoeg fietsparkeerplekken te regelen.

Nieuwe ontwikkelingen zouden de opmaat kunnen zijn naar een slimme fiets-ID voor alle fietsen. Daarmee zou de gemeente dan effectiever de overlast van ‘fout’ geparkeerde fietsen in de binnenstad kunnen aanpakken.
Dat is zeker nodig als we straks in stadsdeel Centrum veel meer ruimte krijgen om fietsen te parkeren op de 10.000 autoparkeerplaatsen die hier gaan vrijkomen.

Geen reactie

U kunt geen reactie achterlaten

VOLG ONS OP