Nieuw Chinees hotel op de Geldersekade – meet Asia In Amsterdam

Eind januari is het Chinese Nieuwjaar feestelijk ingeluid aan de Geldersekade. Het vuurwerk knalde toen ook omdat het nieuwe hotel MAI Amsterdam hier zijn deuren opende.
Als laatste heeft het hotel in deze buurt een bouwvergunning gekregen voordat de stad zijn hotelstop afkondigde. Het geeft een nieuwe impuls aan de buurt.

Lang moest het duren totdat het hotel met de bouw kon beginnen. Eerst waren er bezwaren van omwonenden die tot bij de Raad van State volhardden. Deze oordeelde dat de hotelvergunning terecht was afgegeven, namelijk al ruim voor de Amsterdamse hotelstop. Toen de bouw eenmaal van start mocht gaan, ging het zeer snel. Daardoor lukte het om ruim twee jaar later al te openen, in het Jaar van de Rat.

Oriëntaals
Het oude pakhuis op de hoek van de Stormsteeg, dat ooit als opslag diende van het Chinese warenhuis Dun Yong, is inmiddels getransformeerd tot een modern hotel met een oriëntaalse uitstraling.
Daartoe zijn enkele monumentale grachtenpanden tussen Zeedijk en Geldersekade met elkaar verbonden. De gevel aan de Geldersekade is weliswaar nieuw, maar in de vorm van de klassieke grachtenpanden opgetrokken. Het geheel vormt een complexe ruimte, met veel licht en fraaie uitzichten.
Het architectenbureau Van Stigt heeft overigens wel wat bokkensprongen moeten maken, want één pand telt vier en een ander pand liefst zes verdiepingen.
Het complex is subtiel Aziatisch aangekleed en sluit daardoor goed aan bij de invulling van China Town. In het voorjaar zal het restaurant opengaan, met een Oosterse keuken. Dit restaurant krijgt een aparte ingang aan de Zeedijk.

Honesty bar
Roos van Maastricht is manager bij Vondel Hotels, de exploitant van MAI: ‘Wij exploiteren in totaal negen kleine hotels, waarvan acht in Amsterdam. MAI heeft weliswaar een Aziatische tint, maar de gasten komen uit alle windstreken. We krijgen ook vrijwel geen groepen.’
Dat valt inderdaad direct op in de bar. De gasten vertoeven hier in deze honesty bar, goed Nederlands voor een eerlijke bar, in een serene rust. Van Maastricht legt uit: ‘De gasten kunnen naar eigen believen een drankje pakken uit de ijskast. Ze worden geacht dit te turven op een formulier. Er is geen barpersoneel.’
Van Maastricht bezweert dat dit geschonken vertrouwen niet wordt beschaamd: ‘In de andere hotels doen we het zo ook al sinds jaar en dag, en we zien geen gekke dingen. We hebben geen minibar op de kamers. Dat stimuleert de gasten om hier bij elkaar te komen.’

Voor de openingsborrel zijn ook de directe buren uitgenodigd. De buurt is nieuwsgierig, merkt Van Maastricht: ‘Ze hebben twee jaar lang tegen een gesloten bouwkeet moeten aankijken. De bouwmaterialen kwamen per boot en werden vanaf de kade, via een baan van steigerwerk, enkele meters hoger het pand in geleid. Het verkeer op de kade is volledig ontzien.’ Zo’n aanpak lijkt voor de hand te liggen, maar is in de stad vooralsnog uniek.

In de plint van het nieuwe hotel aan de Geldersekade komt er een galerie voor Aziatische kunst, en bovendien een atelier en een studioruimte die Aziatische kunstenaars kunnen gebruiken.
Tot voor kort exposeerde hier de couturier Claes Iversen. Van zijn hand hingen er behalve zijn nieuwe kledingcollectie ook schilderijen en wandtapijten – mode, design en kunst bij elkaar.
Binnenkort wordt hier werk tentoongesteld van een Chinese kunstenaar. Wie dit is, kan Van Maastricht nog niet vertellen; maar het wordt vast bijzonder. Chinese hedendaagse kunst is superhip, net als het nieuwe hotel MAI.

Foto: RENÉ LOUMAN

Geen reactie

U kunt geen reactie achterlaten

VOLG ONS OP