Ze komen voor de coffeeshops

Burgemeester Halsema wil nu ook de tweede magneet op de Wallen, de coffeeshops aanpakken. Het Parool spreekt al van een ‘historische omwenteling’. Dat lijkt vooralsnog overdreven, want al vaker is gebleken dat er van plannen op de Wallen weinig terechtkomt. Dus eerst zien, dan geloven. 

Na de prostitutiesector – waarin overigens nog niks is gerealiseerd van welk plan dan ook – komen bij de burgemeester nu ook de coffeeshops onder vuur te liggen.
Zij heeft opdracht gegeven om eens te kijken welke buitenlandse toeristen nu eigenlijk allemaal afkomen op dat onderdeel van het vrijzinnige Amsterdam. Er is onderzoek gedaan onder een kleine 1200 buitenlandse jongeren, voornamelijk in het Wallengebied.

Wiet
De coffeeshops zijn voor zo’n 22 procent de hoofdreden om hierheen te komen en voor liefst 57 procent een ‘zeer belangrijke reden’. In de categorie fervente wietrokers vallen dan vooral de Britten.
De dames achter de ramen zijn voor één procent de hoofdreden voor het bezoek, maar voor 22 procent een ‘zeer belangrijke reden’.
Er komt nog meer uit dit onderzoek.
Als buitenlanders niet meer welkom zouden zijn in de coffeeshops, dan zou bijna 40 procent het door een ander laten kopen – of anders zijn slag slaan op straat, bij een dealer. En als er op de Wallen geen seks meer te vinden zou zijn, dan zou 66 procent tóch komen.

Dames
Niks ten nadele van dit onderzoek hoor, maar take it for what it‘s worth.
Want wie geeft openlijk toe dat-ie uitsluitend voor de dames komt? Ik vermoed zomaar dat velen niet volmondig ja zeggen, als dat het eerlijke antwoord is. En we weten natuurlijk al lang dat hier veel jeugdige toeristen komen om te genieten van een joint, en dat dit vooral de Britten zijn.
Wat niet in het onderzoek is meegenomen, maar wel van belang, is dat je in deze buurt behalve coffeeshops ook headshops en paddoshops vindt. En dat je op de Wallen behalve dames achter de ramen ook seksshops en liveshows kunt bezoeken.
Dus ja, waar kom je voor?
Misschien wel voor de sfeer en de ambiance. Want ook daarvoor kun je natuurlijk afreizen naar de Wallen: voor alles bij elkaar, zeg maar, met de feeërieke lampjes erbij.
Maar nu staat het tenminste zwart op wit, het is onderzocht, er zijn cijfers en daarop kun je beleid baseren. De twee belangrijkste magneten in deze buurt zijn de dames en vooral de coffeeshops.

Afwachten
Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben samen 86 coffeeshops, maar Amsterdam heeft er in zijn eentje liefst 173. Daarvan zitten er in de binnenstad ondanks een recente saneringsgolf nog altijd zo’n vijftig.
Dat zegt al genoeg: ze vormen een belangrijke toeristische trekpleister. Zulk toerisme zorgt ervoor voor dat de verhouding tussen wonen, werken en recreëren hier nogal scheef getrokken is. Dit onderzoek toont dat opnieuw aan. Maar nu al spreken van een ‘historische omwenteling’?
Mwah. Toch nog maar even afwachten.

WILLEM OOSTERBEEK

Foto: BERT NAP

Geen reactie

U kunt geen reactie achterlaten

VOLG ONS OP