Kunstencentrum W139 met sluiting bedreigd – teken de petitie

Terwijl er breed wordt gediscussieerd hoe de Amsterdamse binnenstad moet worden heroverd op het laagwaardig toerisme, dreigt de gemeente de stekker uit een van de weinige culturele instellingen op de Wallen te trekken. Kunstencentrum W139, sinds 1979 in de Warmoesstraat gevestigd, verliest komend jaar de gemeentelijke subsidie en zal daarom noodgedwongen zijn deuren moeten sluiten.

In januari 2004 roemde de jury van de Amsterdamprijzen voor de kunsten bij monde van toenmalig burgemeester Cohen W139 als ‘een niet te onderschatten broedplaats, laboratorium voor nieuwe kunst en als kweekvijver voor talent.’ Daaraan is sindsdien weinig veranderd. Aan de waardering is wél iets veranderd. Wat jarenlang als de kracht van het centrum gold, wordt nu opeens gezien als een nadeel. Zo zouden de avant-garde en vernieuwing ‘in zichzelf gekeerd’ zijn en niet gericht op spreiding van kunst en cultuur in de stad. En dus werd de subsidieaanvraag van het Amsterdams Fonds voor de Kunst afgewezen.
‘Deze afwijzing betekent 75 procent minder financiering’, licht coördinator van W139 Nadia Benchagra toe. ‘Bovendien komen we nu ook niet in aanmerking voor de noodsteun uit het cultuurpakket, want dat geldt alleen voor instellingen die positief werden beoordeeld door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.’

Bakens nodig
W139 is in 1979 opgericht door een groep afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie, die op zoek waren naar betaalbare en onafhankelijke tentoonstellingsruimte. Die vonden zij in een voormalig variététheater en textielfabriek in de toen sterk verpauperde Warmoesstraat.
Het kunstcentrum maakte snel naam als een plek waar jonge en opkomende kunstenaars buiten het officiële en overgeorganiseerde museale circuit konden exposeren. Honderden kunstenaars hebben hier ooit geëxposeerd, onder wie bekende namen als Rob Scholte en Rineke Dijkstra. Museumdirecteuren noemden W139 in een ingezonden brief in Het Parool onlangs ‘een couveuse voor de kunst’. ‘Als daar geen (monumentale) plek meer voor is in Amsterdam, dan is er straks geen generatie kunstenaars meer die de weg van het atelier naar het Stedelijk en het Bonnefanten en grote of kleine musea in de rest van de wereld vindt.’
Niet alleen voor de kunstwereld, ook voor de buurt zelf zou de sluiting een aderlating zijn. Niet zozeer omdat het centrum direct van betekenis is voor buurtbewoners, maar zoals Benchagra het formuleert: ‘Iedere buurt heeft bakens nodig, culturele plekken. Als je die opgeeft, komen ze nooit meer terug.’

W139 vecht het besluit van de gemeente vooralsnog niet aan vanwege de kosten. Geknokt voor het voortbestaan wordt er echter wel degelijk. Naast de activiteit van de eerdergenoemde museumdirecteuren hebben twee kunstenaars een petitie gestart die inmiddels al bijna 5000 keer is ondertekend. Benchagra hoopt dat de gemeente uiteindelijk toch zal bijspringen. Niet voor niets hangt er nu een reproductie aan de gevel van een werk van Iris Kensmil met de titel Hope to see you soon.

https://petities.nl/petitions/behoud-w139-in-het-hart-van-amsterdam

TEKST: WANDA NIKKELS

Geen reactie

U kunt geen reactie achterlaten

VOLG ONS OP