ONDERNEMEN

Uitgever Mizzi van der Pluijm – ‘Amalia spant de kroon’

Uitgeverij Pluim huist op de begane grond en in het souterrain van een middeleeuws pand in de Spinhuissteeg. De uitgeverij beleeft een ongekend succes met Amalia, het portret van de kroonprinses geschreven door Claudia de Breij.

Binnen één dag was de eerste druk van 50.000 exemplaren uitverkocht.
‘Dit heb ik in mijn hele loopbaan niet eerder meegemaakt’, zegt directeur Mizzi van der Pluijm, die als een belangrijk literair uitgever geldt en al decennia in het vak zit. Drie jaar geleden begon zij samen met Rianne Blaakmeer voor zichzelf en vestigde zich in de Spinhuissteeg.

Letters
‘Van weinig dingen word ik zo gelukkig als van lezen. Ik zou eigenlijk iedereen zo’n leven toewensen als dat van mij. Het is altijd interessant, altijd boeiend’, vertelt Van der Pluijm.
‘Mijn eerste boek was iets met een leeuw in de titel, een Engels boekje met veel plaatjes en ik was meteen aangeraakt. Als er ergens letters op stonden, moest ik die als klein kind al lezen. Potten pindakaas, pakken melk. Ik vind nog steeds niets zo heerlijk als lezen. Als ik een dag geen boek gelezen heb, word ik eigenlijk chagrijnig. Ik denk dat we meer het genot van lezen zouden mogen benadrukken, in plaats van met het vingertje te wijzen als mensen niet zo’n interesse hebben in lezen.’
Van der Pluijm, die al jong wist dat ze uitgever wilde worden, studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de UvA en gaf dertig jaar leiding aan uitgeverij Atlas Contact waar zij ‘met pijn in het hart’ vertrok vanwege onenigheid over de toekomstplannen van het moederconcern Veen, Bosch & Keuning. Rianne Blaakmeer, commercieel directeur van Atlas Contact volgde haar en samen startten zij begin 2018 uitgeverij Pluim.
Ruim vijfendertig auteurs gingen mee, onder wie Hanna Bervoets, die dit jaar de schrijver van het boekenweekgeschenk was, Dimitri Verhulst en Joris Luyendijk. Inmiddels telt het fonds 97 schrijvers en verscheen bij uitgeverij Pluim een indrukwekkend aantal titels fictie, non-fictie en poëzie van onder anderen de Dichter des Vaderlands Lieke Marsman.

Goede fee‘Dat ik hier in de Spinhuissteeg zit heb ik te danken aan een goede fee. Een vriendin van me, Sandra Chedi, las in de krant dat ik voor mezelf ging beginnen en belde: Heb jij eigenlijk al een kantoor? Nou, dat had ik natuurlijk nog niet. Misschien heb ik wel iets voor je, zei ze, kom maar eens kijken.
Toen ik hier kwam wist ik meteen: Dit is een ideale ruimte voor een uitgeverij in zo’n mooi pand midden in het centrum.’
Tijdens de eerste lockdown werden buren in de Spinhuissteeg door Pluim verrast met een opbeurend kaartje met een boek van schrijfster, cabaretière, zangeres en presentatrice Claudia de Breij, die onlangs de bestseller Amalia schreef.

Amalia
De Rijksvoorlichtingsdienst benaderde De Breij voor een portret ter gelegenheid van de 18de verjaardag van de kroonprinses op 7 december jongstleden.
‘Ik ben niet per se Claudia’s uitgever, maar we hadden eerder een boek samen gemaakt, dat was heel leuk om te doen’, vertelt Van der Pluijm. ‘Claudia wilde dit ook graag samen doen. Dat vond ik echt een enorm cadeau. En de RVD bleek een hele prettige partij om mee samen te werken.
Hella Haasse schreef een biografie over Prinses Beatrix, Renate Rubinstein interviewde Prins Willem Alexander voor z’n 18de verjaardag, maar ik kon niet goed achterhalen wat de verkoopcijfers toen waren. Aan een paar collega- uitgevers had ik voor verschijnen advies gevraagd: Wat denken jullie dat je er van kunt verkopen? Degene die het hoogst zat zei: Vijfentwintig- tot dertigduizend als je héél erg je best doet.We hebben er 50.000 laten drukken, dat vond ik al heel wild, best een stevig aantal. En die waren in één dag op. Dat is echt ongehoord. Morgen is Amalia twee weken uit en nu al zijn er 100.000 boeken verkocht. Ook andere uitgaven van ons zijn succesvol, maar Amalia spant de kroon. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.’
Van der Pluijm denkt dat verschillende factoren bijdragen aan het succes: ‘De populariteit van het Koningshuis en nieuwsgierigheid wat ons te wachten staat. Haast niemand weet iets van Amalia af. De populariteit van Claudia, het publiek dat haar leuk vindt speelt een rol en iemand zei: Er gebeurt nu eindelijk iets leuks in Nederland wat ons bindt in deze lastige tijd.

Eerste gesprek
De onafhankelijke uitgeverij Pluim vindt boeken een eerste levensbehoefte, wil boeken uitgeven die ertoe doen en gelooft dat literatuur de grenzen van de pagina overstijgt.
Maar boven alles stelt Van der Pluijm het toegewijd-zijn aan haar auteurs. Zij richtte Schrijverscoöperatie Pluim op, waaraan zij een deel van haar persoonlijke aandelen schonk. Hierdoor is de schrijverscoöperatie voor vijf procent eigenaar van het bedrijf. De coöperatie heeft geen invloed op het dagelijkse beleid van de uitgeverij, maar kan wel beslissen over eigendomsbeheer, investeringen en het benoemen van de directie. Ook wat betreft royalty’s gaat een hoger percentage dan gebruikelijk van de opbrengst van elk boek naar de auteur.
Van der Pluijm staat bekend als een enthousiaste, gedreven, eigenzinnige uitgever met visie en een goede intuïtie. Ongevraagd ontvangt haar uitgeverij talloze manuscripten van onbekende auteurs. ‘Yvonne Kroonenberg, die hier in de buurt woont en een schrijver is die wij uitgeven, leest voor ons en doet de eerste schifting’, vertelt Van der Pluijm. ‘Daarmee helpt ze ons enorm. Ik ben daar zo blij mee dat ze dat wil doen – anders zouden we het helemaal niet aankunnen.
Of een nieuwe auteur potentie heeft, zie je altijd al in een eerste gesprek. Hoe reageert iemand op vragen over wat hij bedoelt of wat beter zou kunnen? Staat iemand open voor overleg? Er zijn mensen die vasthouden aan wat ze hebben geschreven en direct zeggen dat het zo helemaal goed is. Daar kun je niks mee. Het valt me altijd op dat hoe professioneler de schrijver is, hoe meer die kan samenwerken.
Gesprekken met schrijvers zijn intensief, daar kan ik er niet veel van hebben op een dag. Omdat je heel erg goed probeert te begrijpen wat iemand wil doen, wat iemand wil schrijven en hoe die uitgegeven wil worden. Dat is een vermoeiend soort van gesprek.’

Twintigste versie
‘Het is een enorm misverstand te denken dat je een boek schrijft en dat het met een enkele verandering hup naar de drukker gaat. Er zijn enkele schrijvers voor wie dat geldt, maar dat zijn uitzonderingen.
Het is gewoon heel erg moeilijk om een goed boek te schrijven. Ik denk dat mensen niet beseffen hoeveel tijd en energie erin wordt gestoken door mensen die wij als schrijver kennen. Hoe hard ze werken, en door hoeveel hoepels ze springen voordat hun boek uitkomt. Boeken die in de winkels liggen zijn vaak de twintigste versie. En dan tel ik niet de versies mee die eraan voorafgingen voordat de auteur het naar de uitgeverij stuurde.
Bij wat een goed boek is, denk ik vooral één ding: het moet je leven veranderen. Een goed boek zorgt ervoor dat je anders naar een situatie of naar mensen en hun beweegredenen kijkt dan daarvoor. Dat geldt voor fictie en non-fictie. En het moet goed geschreven zijn – ik denk aan hoe je kunt genieten van een mooie zin of passage.’

Leestip voor de kerstdagen
Als leestip rond de kerstdagen noemt Van der Pluijm als eerste het recent verschenen boek ‘Code Rood – het verhaal achter het coronabeleid’ van Thijs Broer en Peter Kee. ‘Dit boek moet echt iedereen lezen om te begrijpende waar we in terecht zijn gekomen met corona. Het legt het patroon bloot van de politieke macht in Nederland in crisistijd. Het leest als een thriller, zo goed is het geschreven. Het is wel een schokkend boek, hoor.’

Zie ook: www.uitgeverijpluim.nl

TEKST EN FOTO: EVELINE VAN DIJCK

Meer nieuws

ONTWIKKELINGEN De krant stopt

De krant stopt

LEEFBAARHEID Mercurieus

Mercurieus