LEEFBAARHEID

Red Light Arts & Culture – CULTURELE OPPEPPER

Sinds 2020 verlevendigt Red Light Arts & Culture het culturele karakter van de oude binnenstad. Aanvankelijk met pop-up muziekoptredens op tal van locaties, binnenkort ook met dans, mode en vertelkunst bij het Wandelconcert op 1, 2 en 3 juli.

Het ontstond tijdens de lockdown.

De Bulgaars-Canadese mezzosopraan Adanya Dunn is een van de oprichters van Stichting Red Light Arts & Culture en artistiek directeur. Dunn kan nu weer de hele wereld rondreizen voor haar optredens, maar was tijdens de lockdown gekluisterd aan haar huis op de Oudezijds Achterburgwal, waar ze woont met andere musici. Vanuit het buitenland vertelt ze via Zoom:

‘Voor corona kende ik mijn buren niet vanwege alle drukte op straat. Tijdens de lockdown was het stil. Als ik studeerde en vooral wanneer ik repeteerde met anderen in mijn gebouw, kwamen mensen op hun balkon of naar het raam om naar ons te luisteren. Soms applaudisseerden ze aan het eind. We dachten ‘Wauw, mensen kunnen echt horen wat we doen en vinden het zelfs leuk’. Dat inspireerde me, ik voelde me verbonden en wilde iets in de buurt gaan organiseren.’

Overal
Er bleken meer mensen te zijn met die gedachte.

Zonder dat ze het van elkaar wisten, hadden bassist en componist Hinse Mutter en Albert Manders, fluitist en componist, die in de Lange Niezel wonen, eenzelfde plan. Mutter en Manders leerden elkaar kennen bij het Ricciotti Ensemble en werken al jaren samen. Manders: ‘Het Ricciotti Ensemble speelt vaak op plekken waar het niet gebruikelijk is om naar moderne muziek te luisteren, zoals op straat en in de gevangenis. Hun slogan is: overal voor iedereen. ‘Dat is ook een soort van kernding van ons geworden’, vult Mutter aan. Hij vervolgt: ‘Adanya en haar huisgenoot Pia Pleijsier wilden iets doen in de buurt met muziek. Albert en ik hadden hetzelfde idee. Via Gione Bobeldijk en Edwin Schölvinck van We Live Here werden we bij elkaar gebracht.’ Manders: ‘Het was in die tijd doodstil. Iedereen zat maar thuis en wat is nu mooier dan muziek maken?’

BinnensteBuiten
‘We dachten hoe kunnen we onze creativiteit delen met het publiek?’ zegt Dunn, ‘Door met iets totaal anders te komen. Iets wat mensen niet verwachten in deze buurt. Zoals spelen in huiskamers van buurtbewoners, in kapsalons, coffeeshops, buurtwinkels of op bruggen, voor zover dat is toegestaan. We waren benieuwd op welke manier we dit nog meer konden verkennen. Het gebruik van onconventionele locaties om onze muziek en kunst over te dragen door mensen uit de buurt en iedereen die mee wil doen.’

Mutter: ‘Ons eerste project BinnensteBuiten/ InsideOut ontstond kort nadat we voor het eerst bij elkaar kwamen. We zetten een musicus neer waar dat mocht: in een winkel, bij particulieren, een organisatie of bedrijfspand. Overal waar we deuren open konden zetten, zodat voorbijgangers ons konden horen.’

De pop-up concerten met verschillende soorten klassieke muziek, verspreid over de buurt, waren een groot succes en de initiatiefnemers besloten door te gaan.

Mutter: ‘Voor musici zijn optredens vrij makkelijk te regelen. Vaak kun je met niet teveel moeite spontaan ergens spelen. Toen meer mogelijk werd qua corona, wilden we breder gaan. Optreden op vaste locaties en uitbreiden met beeldende kunst, dans, verhaalkunst en mode. De vraag was hoe we dat konden financieren.’

Manders: ‘In het begin deed iedereen belangeloos mee. Maar liefst willen wij de musici en performers betalen volgens de norm. Om subsidie te kunnen aanvragen besloten we eind 2020 een stichting op te richten. Hinse en ik hebben daar al ervaring mee via de in 2013 door ons opgerichte stichting Present Sound Amsterdam, die zich richt op nieuwe muziek en jonge componisten.’

Zichtbaar
‘De naam Red Light Arts & Culture kozen we bewust. De Wallen vormen een bijzonder gebied waar veel is en waar veel gebeurt. Kunst was en is onderdeel van de buurt, al eeuwenlang. Het is alleen niet altijd zichtbaar. Wij willen het tonen en zo iets toevoegen. De ruim twintig musici en kunstenaars die voor Red Light Arts & Culture optraden en die we graag terugvragen, hebben allen een binding met de buurt. Onze evenementen doen we voor en met mensen in de wijk en vrienden van de wijk. Tot nu toe speelden we op meer dan twintig locaties, zoals op dakterrassen en in tuinen. Toen het ons een aardig idee leek om op een dakterras te spelen, ben ik gewoon aan gaan bellen bij panden waar ik er eentje zag’, vertelt Mutter. ‘Het was leuk dat vrijwel iedereen me meteen binnenliet en enthousiast op het plan reageerde. Eigenlijk waren er geen drempels. Ook niet bij winkels of organisaties waar we binnenliepen en vroegen of we er mochten spelen.’

Red Light Arts & Culture speelde sinds de oprichting onder andere bij Capsicum in de Oude Hoogstraat, bij filmgallery, vintage filmposterwinkel en -archief Sick Smell of Success aan de Oudezijds Achterburgwal, bij het Prostitutie Informatie Centrum aan het Oude Kerksplein, in het Huis met de Tulp aan de Oudezijds Voorburgwal, waar beeldend kunstenaar Katrien Vogel woont, tijdens het afscheid van Stadsdeelvoorzitter Mascha ten Bruggencate bij We Live Here, op de Geefmarkt en tijdens de Open Wallendagen.

Akoestiek
Meermalen speelden ze bij Casa Rosso. Manders: ‘Weet je dat daar buiten een meer dan fantastische akoestiek is? Je zit voor de entree met die glazen wand, die het prachtig weerkaatst. En het geluid gaat dan zo weg over het water. Ongekend mooi.’

Mutter: ‘We krijgen veel leuke reacties. Ik vind het heel bijzonder als voorbijgangers – mensen die bijvoorbeeld nog nooit naar nieuwe muziek hebben geluisterd – opeens blijven staan en na afloop tegen je zeggen: ‘Dat is misschien wel het mooiste dat ik ooit heb gehoord’. Dat ontroert me. Een tijdje terug speelden we bij We Live Here en liepen daklozen binnen. Ze vertelden hun verhaal aan celliste Chieko Donker Duyvis, die ter plekke een speciaal stuk voor hen componeerde. Prachtig.’

Hofmusici
‘Intussen raken we bekend en worden we gevraagd voor speciale gelegenheden in de buurt. We kunnen ons bijna de hofmusici van de Wallen noemen’, lacht Mutter.

Op 1, 2, en 3 juli vindt tussen twee en vier uur ’s middags het ‘Wandelconcert – Je zelf zijn op de Wallen’ plaats.

Manders: ‘De bezoekers genieten in kleine groepen op drie verschillende locaties van diverse kunstvormen: dans, storytelling en muziek. Het gaat over diversiteit, inclusie, feminisme, genderidentiteit, seksualiteit en verbondenheid. De optredens duren steeds twintig minuten. Je loopt van de ene voorstelling naar de andere. Twee locaties zijn nog een verrassing, de derde is Casa Rosso. Daar op het podium zingt Adanya Dunn een speciaal voor dit concert en deze locatie geschreven stuk. Op de volgende locatie krijg je een uniek voor ons wandelconcert gemaakt voorproefje van een voorstelling van dansgroep Fernando Belfiore, die medio juli in première gaat.

Modecriticus Aynouk Tan, die zich onder meer bezighoudt met genderissues en zich kleedt als een kunstwerk, vertelt een persoonlijk verhaal dat gelardeerd wordt met muziek, uitgevoerd door een contra tenor.’

Red Light Arts & Culture heeft talloze plannen voor de toekomst. ‘Maar’, zegt Manders, ‘als je het goed wilt doen, is het een fulltimejob. Inmiddels kregen we bijdragen van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst en van Stadsdeel Centrum en kunnen we net de optredens te betalen. De organisatie eromheen is allemaal liefdewerk en valt nauwelijks meer te combineren met ons eigen werk. Daarom zijn we op zoek naar uitbreiding van het team, iemand die de public relations en social media wil doen. En hoewel we inmiddels heel wat mensen kennen, komen we graag in contact met andere kunstenaars en musici in de buurt en andere culturele organisaties om te kijken of en hoe we kunnen samenwerken.’

Meer informatie vindt u op: www.redlightartsandculture.com

TEKST: EVELINE VAN DIJCK
FOTO: ROOS TROMMELEN

Meer nieuws